Den v MŠ Sadská
 

Jak vypadá den v mateřské škole Sadská

Denní program strukturuje každodenní činnosti, práci a hru, tvoří běžný denní řád, s nímž se děti seznámí a který je uspokojuje. Je připraven s ohledem na potřeby dětí, umožňuje reagovat na neplánované situace, dovoluje zohlednit náladu skupiny. Je přizpůsoben smíšené skupině dětí. Děti mladší se pozorováním starších dětí při činnostech mnohdy naučí více a rychleji než pouze vysvětlením učitelkou ve skupině stejně starých dětí. Starší děti se učí ohleduplnosti k mladším dětem. Ve skupině dětí rozdílného věku se velmi dobře rozvíjejí sociální vztahy, což patří k našim hlavním cílům.
Denní program má u starších dětí vyvážený poměr řízených a spontánních činností, aktivity a odpočinku. U nejmladších dětí je více prostoru pro spontánní hru.

Příchod dětí, volné hry
Při vstupu do třídy se vzájemně přivítá dítě s paní učitelkou pozdravem a podáním ruky. Dítě si zvolí, zda si bude hrát samo nebo s kamarády a vybere si činnost, která ho zajímá a uspokojuje. Ukončení her oznamuje smluvený signál, na kterém se dohodnou děti spolu s učitelkou.

Ranní komunikativní kruh
Po volných hrách se děti sesednou do kruhu, který je situován do prostoru herny. Cílem ranního kruhu je vzájemné přivítání, pohlazení, vedení dětí k tomu, aby si při sdílení (zážitků, pocitů, názorů, dojmů apod.) naslouchaly, aby se seznámily, co budou dělat, ze kterých činností si můžou vybrat. Tvar kruhu symbolizuje rovnost, partnerství všech jeho členů, stmeluje. Vzájemné sdílení posiluje pocit sounáležitosti mezi dětmi, rozvíjí empatii, poznávání sebe sama. Kruh je také místem pro nácvik básní, poslech pohádek apod.

Tělovýchova a cvičení
Skladbu cvičení volí učitelka, ale není výjimkou, že se na ní podílí i děti. Zařazujeme lokomoční činnosti (chůze, běh, lezení, skoky), zdravotní cviky, zaměřené na jednotlivé části těla, cvičení s hudbou, na říkadla, s náčiním, na nářadí, pohybové hry, cvičení jógy. Základním posláním cvičení je zdravotní prospěšnost, vyžití v rámci kolektivu, psychické uvolnění, doplnění integrovaných bloků.

Svačina
Kolem deváté hodiny mají děti připravenou svačinu. Po hygieně si samoobslužným způsobem vezmou, co je připraveno na servírovacím stolku. Mají možnost si vybrat jídlo podle velikosti, nalévat nápoj podle výběru. Dohled učitelky nebo provozní pracovnice zajišťuje pomoc mladším dětem a všude tam, kde je třeba.

Řízené činnosti
Tím, že si dítě může vybrat z nabízených činností podporujeme:

  • zodpovědnost za vlastní volbu
  • aktivní účast v komunitním kruhu
  • tvořivost a myšlení
  • sociální dovednosti

Nabízené činnosti poskytují prostor k tvořivému hledání, objevování, kdy mají děti možnost zažít úspěch. Pokud to dítě potřebuje, má možnost si odpočinout, neúčastnit se společných činností. Děti pracují v různě velkých skupinách i individuálně. Je respektováno vlastní tempo dítěte.

Hodnotící kruh
Po ukončení činností se děti opět sejdou v kruhu, kde mohou zhodnotit, jak se jim pracovalo, v čem byly úspěšné, které činnosti je nejvíce zaujaly, co se naučily, s kým spolupracovaly, kdo jim pomáhal. Hodnotící kruh probíhá buď před pobytem venku nebo po návratu před obědem. Je důležitým prvkem sebereflexe, rozvoje souvislého vyjadřování, posiluje sociální vztahy.

Pobyt venku
Doba pro pobyt venku je plánovaná stejně jako jiné činnosti. Vybavení zahrady, okolí školy dává příležitosti ke spontánním i řízeným pohybovým aktivitám, tvořivým, námětovým hrám, ale především umožňuje úzký kontakt s přírodou, vedení dětí k počátkům ekologické výchovy. Děti se učí přírodu pozorovat, poznávat přírodní zákonitosti, chránit ji.

Hygiena, oběd
Oběd je nejen příležitostí k uspokojení biologické potřeby, ale znamená sociální a kulturní zkušenost. Děti jsou vedeny k samostatnosti s přihlédnutím k jejich možnostem. Každé dítě má možnost jíst svým tempem.

Odpolední odpočinek
Děti, které tráví v mateřské škole celý den, potřebují čas na odpočinek, relaxovat. Ukládají se k odpočinku dle potřeb dítěte.

Odpolední činnosti do odchodu dětí domů
Odpoledne si děti vybírají činnosti podle vlastního výběru a zájmu, pro doplňkové programy.